Inden vi går ned i detaljerne, så skal det lige gøres klart at Google Analytics, som et analyseværktøj, ikke forsvinder. Den store ændring er at Google Analytics skifter version fra Google Universal Analytics (UA eller GA3) til Google Analytics 4 (GA4) og i denne overgang flyttes data ikke med over.

Det gamle Google Universal Analytics lukker og slukker d. 1. juli 2023.
Det betyder, at dine nuværende ejendomme ikke længere vil indsamle data på dine platforme fra denne dato.

Du kan herunder se forskellen på GA3 og GA4, hvis du ikke er sikker på om du anvender det nye GA4:

Hvorfor lukker Universal Analytics?

Google Universal Analytics har været et rigtigt godt analyseværktøj, som mange virksomheder har haft stor glæde af i mange år, men på grund af nye teknologier og GDPR-regler er sporing af besøg blevet langt mere besværlig og usikker. Dette er især blevet tydeligt de seneste måneder, hvor en række europæiske lande er gået i gang med at forholde sig til lovligheden om brug af Google Analytics.

GA4 bliver fremtidens digitale analyseværktøj. Den gør brug af avanceret maskinlæring til at lukke hullerne i dataindsamling og give dig besked om de vigtige tendenser i dine data.

Hvad kan man forvente med Google Analytics 4?

Med GA4 får du et værktøj, der fungerer markant anderledes and det Google Analytics, du kender.

  • De gamle standardrapporter forsvinder. I stedet er der nye rapporter, som man lige skal vænne sig til.
  • Analytics Intelligence viser nye Insights. Dette er en fremragende nyt værktøj, som viser tilpassede rapporter til din ejendeom ved hjælp af maskinlæring.
  • Bounce rate forsvinder, og engagement rate tager over. Engagement rate er mere omfattende, og grundlæggende anderledes i sin funktion.
  • Data bliver baseret på hændelser og parametre. I GA3 var data primært baseret på sessioner, hændelser og sidevisninger.
  • Mål udfases og konverteringer bliver det nye navn. Tidligere kunne man kun spore ét mål per session, men konverteringer vil blive registreret flere gange.
  • Både hjemmeside- og appdata indsamles samlet for bedre at forstå kunderejsen. Førhen var data opdelt på de forskellige platforme og ejendomme.
  • Data slettes automatisk efter 2 eller 14 måneder. I GA3 kunne du vælge at gemme data for evigt.
  • IP-adresser anonymiseres som standard. Tidligere var det en specifik indstilling, du aktivt skulle aktivere.

Rapporter, navngivninger, dataopsamling og -processering ændrer sig væsentligt, og du skal forberede dig på, at mange af de data og værktøjer, du benytter i dag ændres og andre funktioner helt forsvinder. Til gengæld er der en masse nye lækre funktioner, og med tiden er jeg helt sikker på at vi kommer til vænne os til disse.

Inden du læser videre...

Gå ikke glip af det næste blogindlæg!
Tilmeld dig vores nyhedsbrev, for at modtage vores blogindlæg direkte i din indbakke én gang om måneden.

Vi lover dig at vi ikke spammer!
Og du kan afmelde dig når som helst 🙂

Hvad sker der med den gamle data?

Efter den 1. juli 2023 har du stadig adgang til data på dine Universal Analytics-ejendome i mindst seks måneder og Google opfordrer dig derfor kraftigt til at eksportere dine historiske rapporter i løbet af denne periode.

Hvis du ikke har implementeret Google Analytics 4 mere end et år før udfasningen af Universal Analytics, vil du desværre ikke kunne sammenligne data med forrige år.

Jamen, hvad gør jeg så nu?

Der er mange nye funktioner og analysemuligheder i Google Analytics 4, som kræver tilvænning før man endegyldigt skifter fra de gamle metoder.

Vil du sikre dig, at du ikke går glip af vigtig data fremover? Så skal du i gang med at opsætte det nye Google Analytics 4 på dine ejendomme.

Det vigtigste er at få sat rapporter, events og målgrupper op med udgangspunkt i de mål, du måske allerede har. Her kan det naturligvis være en god ide at gennemgå tidligere eller måske nye mål, nu hvor du alligevel er i gang med opsætningen.

Herefter skal du tage stilling til Google Tag Manager, Google Ads og andre analyseværktøjer, som skal kobles sammen med det nye GA4. Dette kan være en kompliceret og uoverskuelig proces, hvis ikke du sidder og arbejder med data til hverdag, så det kan være en fordel at tage kontakt til os, da vi har erfaring og ekspertise på området.

Tilmeld dig nyhedsbrevet for at modtage vores blogindlæg direkte i din indbakke én gang om måneden.

Vi spammer ikke!
Du kan afmelde dig når som helst 🙂

0 0 stemmer
Article Rating
Følg
Besked om
guest
0 Comments
nyeste
ældste flest stemmer
Inline Feedbacks
Vis alle kommentarer

Lad os hjælpe dig med dit næste projekt!

Uanset hvordan og hvorledes vi kan hjælpe dig, så er vi klar til at tage snakken med dig. Udfyld formularen eller giv os et kald på +45 42 90 42 72 og snak med os omkring din opgave.